Tid kvar för att slutföra ditt köp

Köpvillkor

1. Introduktion

Biljett24 AB (nedan kallad Biljett24 eller företaget) säljer biljetter, inkvartering och därtill relaterade tjänster under dessa köpvillkor för alla köp på biljett24.se som utförts av privatperson samt för köp som utförs av juridisk person som inte vidareförsäljer biljetter till tredje part. För juridisk person som vidareförsäljer biljetter till tredje part (till exempel eventbolag och andra arrangörer eller biljettförsäljare) gäller istället Biljett24:s villkor för ”business to business” (http://biljett24.se/info/b2bconditions).

Fullständiga företagsuppgifter för Biljett24:

Biljett24 AB (Org-nr: 556750-4500)
Skånegatan 29
412 52 Göteborg


2. Avtal

2.1 Kundavtal
För att få handla av Biljett24 måste du vara över 18 år eller ha målsmans godkännande. Vid betalning eller bekräftelse av köp ingår du ett kundavtal med Biljett24 där du godkänner dessa köpvillkor. Avtalsparter är Biljett24 och Kunden. För alla köp på biljett24.se ska svensk lagstiftning tillämpas.

2.2 Teknisk friskrivning
Biljett24 ansvarar inte för och ersätter inte heller skada som uppstår på grund av driftstörning, försening, avbrott eller annan teknisk omständighet som omöjliggör eller försvårar kundens utnyttjande av tjänsten. 

2.3 Antispam-policy
Biljett24 medverkar inte till att skicka så kallad SPAM. Som kund till oss kan du få e-post rörande din order, betalning eller annan kommunikation som du initierat. Har du anmält dig till vårt nyhetsbrev kan du även få e-post med allmän information och erbjudanden. E-postutskick från tredje part eller rörande varor eller tjänster som inte är direkt relaterade till vår verksamhet förekommer inte. Vid automatiska utskick och nyhetsbrev kan du enkelt avregistrera dig från dessa enkelt genom att klicka på en länk i e-postmeddelandet.

2.4 Fullständiga uppgifter
Biljett24 åtar sig rätten att utan vidare underrättelse makulera beställning som ännu inte levererats och som utförts av kund som inte lämnat fullständiga och korrekta uppgifter om sig själv.

2.5 Prissättning
Biljett24 är en oberoende biljettagentur som erbjuder en exklusiv biljettservice och ska inte förväxlas med arrangörer eller officiella biljettförsäljare. De priser som erbjuds via biljett24.se reflekteras ofta av marknadsvärdet, vilket i klartext innebär att priserna baseras på tillgång och efterfrågan. Priset kan vara högre än "face value", vilket är det pris som står tryckt på biljetten. Det pris kunden betalar till Biljett24 består till stor del av den kostnad och det arbete som krävs för att ordna så kallade svåråtkomliga biljetter till kund. Mer information om Biljett24 finner du på vår webbplats biljett24.se i avsnittet Om oss.

2.6 Bindande köp
Som kund förbinder du dig att fullfölja köp på biljett24.se. Alla beställningar är bindande oavsett om betalning gjorts eller inte. Vid utebliven betalning äger Biljett24 AB rätt att debitera kund fullt ut för beställda biljetter. Köpta biljetter återlöses inte. Vid köp av evenemangsbiljetter gäller inte distansavtalslagens regler för ångerrätt.

2.7 Marknadens mest generösa Garanti – dubbla pengarna tillbaka
Biljett24 har sedan 2006 levererat över 100 000 biljetter till olika evenemang och genomför utan undantag strikta kontroller på samtliga biljetter företaget tillhandahåller för att säkerställa biljetternas äkthet. Inte en enda falsk biljett har någonsin passerat våra kontroller. 

Vi är så säkra på att de biljetter vi levererar är äkta att vi erbjuder dubbla pengarna tillbaka om kunden mot förmodan inte kommer in på ett evenemang till följd av falska biljetter. Denna garanti gäller under förutsättning att kunden på plats kontaktar Biljett24:s kundtjänst på telefon 0770-772424 om problem uppstår samt att kunden kontaktar Biljett24 senast vid tiden för utsatt starttid. Kunden ansvarar för att vara vid arenan i god tid före evenemangets start. Biljett24 har alltid personal på plats och företagets kundtjänst och jour har öppet dygnet runt.

2.8 Inträdesgaranti vid personliga biljetter
Biljett24 garanterar att biljetter som är köpta genom biljett24.se genererar inträde till det köpta evenemanget. Till vissa evenemang (f n Radiohead och Metallica) marknadsför arrangören att biljetterna är personliga. Konsumentverket menar i ett uttalande att sådana köpvillkor är oskäliga enligt svensk lag. Biljett24 fortsätter erbjuda konsumenter möjligheter att sälja oanvända biljetter eller köpa eftertraktade biljetter till dessa evenemang. Vid nekat inträde på grund av arrangörens villkor återbetalas hela biljettens pris till kund, oavsett om arrangörens agerande skulle bedömas som olagligt av eventuell domstol. Dessa villkor tillämpas av Biljett24 för att undvika att våra kunder hamnar i kläm på grund av en eventuell konkurrensrättslig tvist. 


3. Evenemang

3.1 Evenemangets innehåll och genomförande
Som angivet i punkt ovan (2.5) är Biljett24 en oberoende biljettagentur och ska inte förväxlas med arrangörer eller andra biljettförsäljare. Biljett24 ansvarar således inte på något sätt för evenemangets kvalitet, innehåll eller genomförande. Alla frågor om eller anspråk på evenemangen och dess genomföranden ska riktas till aktuell arena eller arrangör. 

3.2 Kategoriindelning och placering
Biljett24:s kategoriindelning baseras på mångårig erfarenhet av olika evenemang och arenor, indelningen är generell för att uppfylla merparten av Biljett24:s kunders förväntningar. Som kund har du möjlighet att lämna specifika önskemål om placering i samband med beställningen, dessa önskemål uppfylls i mån av plats och kan inte garanteras.

Biljett24 garanterar att platserna som kund erhåller är inom vald kategori. Vid sällsynta fall reserverar sig Biljett24 rätten att uppgradera kund till en högre kategori än den som är beställd. Vid mycket sällsynta fall kan Biljett24 tvingas erbjuda kund en lägre biljettkategori än den som beställts, kund erbjuds i så fall mellanskillnaden tillbaka samt möjligheten att ångra sitt köp med full återbetalning. 

3.2.1 Arenaskiss
Till de flesta evenemang publicerar Biljett24 ritningar på arenan, dessa ritningar kallar vi arenaskisser. Arenaskisser är ett hjälpmedel för att få en uppfattning om var kund kommer bli placerad på arenan vid val av en specifik kategori. Biljett24 reserverar sig dock för att arenaskisser inte är skalenliga och att den slutliga scenuppbyggnaden kan skilja sig från arenaskisserna. 

3.2.2 Begränsad / Skymd sikt
Begränsad sikt innebär att en viss del av synfältet kan vara begränsad, till exempel av en högtalare, stolpe eller annan utrustning i betraktarens synfält som innebär att inte hela showen kan ses från åskådarplatsen. Platser med skymd sikt innebär ofta att föremål skymmer en betydande del av showen eller idrottsevenemanget. Ingen av dessa benämningar ska förväxlas med lyssnarplatser som har kraftigt skymd sikt eller är helt utan sikt. Det är arrangören som anger om platser anses ha begränsad eller skymd sikt genom att skriva ut detta på biljetterna vid försäljning i första hand. Vid de fall platser enligt arrangören har begränsad eller skymd sikt meddelas kund detta i samband med köpet genom att kategorin är markerad med beskrivningen ”begränsad sikt” eller ”skymd sikt”. Vissa TV-sända live-evenemang, som till exempel Melodifestivalen, kan ha viss eller tillfällig begränsad sikt beroende på kameror eller annan utrustning som behövs för det TV-sända evenemanget, detta anses vara en del av upplevelsen i att se ett TV-sänt live-evenemang på plats.

3.2.3 Lyssnarplats
Lyssnarplats innebär att platsen är placerad så att ingen sikt av själva showen kan garanteras. Vid det fall en biljett med lyssnarplats erbjuds meddelas kund detta i samband med köpet genom att kategorin är markerad med beskrivningen ”lyssnarplats”. Till exempel "Sittplats Lyssnarplats".

3.2.4 Sidosikt
Sidosikt innebär att platserna är placerade nära scen så att man ser showen mer från sidan än framifrån. Detta ska inte förväxlas med begränsad sikt då sikten i är helt fri från dessa platser. Till vissa evenemang säljs biljetter med sidosikt långt innan scenuppbyggnaden är planerad, det innebär att det är vanligt förekommande med biljetter som är märkta med ”sidosikt”, men som efter planeringen av scenen (till exempel när scenen flyttas längre bak i arenan) inte längre är att betrakta som sidosikt. Biljett24 gör en individuell bedömning för varje evenemang.

3.3 Ändrad tid eller plats
Vid ändring av evenemangets tid, datum eller plats gäller den köpta biljetten som inträde till det flyttade evenemanget. Biljett24 försöker alltid att meddela företagets kunder när ändringar görs, men det är alltid kundens eget ansvar att själv kontrollera så tid och datum stämmer, samt informera sig om aktuella ändringar hos arenan eller arrangören.

3.4 Inställt evenemang
Kunden ansvarar själv för att kontrollera att evenemanget inte är inställt. Biljett24 har inget inflytande över arrangemangets genomförande och ersätter inte skada till följd av att ett evenemang ställts in.

Kunden har vid inställt evenemang rätt att återlösa köpta biljetter hos Biljett24 mot erhållande av ett presentkort som motsvarar hela det belopp kunden har betalat till Biljett24 för varje biljett. Presentkortet är giltigt i 18 månader från utfärdandet och kan användas till hela Biljett24:s sortiment men kan inte bytas mot kontanter. För utfärdande av presentkort ska samtliga biljetter skickas till Biljett24 med rekommenderad post och vara Biljett24 tillhanda inom 14 dagar från att konserten annonserats som inställd av arenan eller arrangören.

4. Betalningsvillkor:

4.1 Kortbetalning
Biljett24 accepterar betalningar från de vanligaste typerna av kort: VISA, MasterCard och American Express. All känslig information krypteras med bankstandard utan att Biljett24 tar del av denna information. 

4.2 Trustly Direktbetalning
Vi accepterar betalningar med Trustlys tjänst för direktbetalningar via Internetbank. Alla köp kopplas direkt till respektive bank, via Trustlys säkra server. All känslig information krypteras med bankstandard utan att Biljett24 tar del av denna information.

4.3 Fakturabetalning – betala efter evenemanget
Till de flesta evenemang erbjuder Biljett24 möjligheten att köpa biljetter och betala efter evenemanget. I denna tjänst ingår försäkring mot inställt evenemang, vilket innebär att köpet makuleras och återbetalas i sin helhet i händelse av att arrangören ställer in evenemanget. Om biljetterna har skickats ut före evenemanget som ställs in, åligger det dock kund att skicka biljetter i retur till Biljett24 inom 14 dagar för att vara berättigad ersättning. I händelse av flyttat evenemang (byte av tid, datum eller arena) gäller Biljett24:s ordinarie villkor enligt punkt 3.3.

Vid detta betalsätt skickas biljetter och faktura samma vecka som evenemanget. Fakturan ska betalas inom 14 dagar efter mottagande (minst 7 dagar efter evenemanget) för att undvika påminnelseavgifter.

Fakturan administreras av Billmate och för att få handla med detta betalsätt utförs en kreditkontroll i samband med köpet. Köp medges endast då kund uppfyller Billmates rådande kreditkrav. Om det återstår mer än två månader till evenemanget kommer ytterligare en kreditkontroll ske innan biljetterna levereras. Biljett24 förbehåller sig rätten att makulera en beställning där kunden i den andra kreditkontrollen inte längre uppfyller kraven för att få kredit hos Billmate. Ingen av dessa kreditkontroller medför någon belastning hos kreditinstitut eller myndigheter. 

4.4 Postförskott (enbart beställningar inom Sverige)
Betalning via postförskott är endast möjlig vid vissa evenemang och om det vid bokningstillfället återstår 15 arbetsdagar eller mer till evenemangsdagen. Kostnaden för postförskott är 149 kronor per leverans och inkluderar försäkrad brevförsändelse (REK). Liggtiden är förkortad till fem arbetsdagar om inte annat är skriftligen överenskommet mellan Biljett24 och kunden. Alla beställningar mot postförskott är bindande köp och Biljett24 åtar sig rätten att debitera kund på orderns totala belopp för biljetter som inte hämtats ut. 

4.5 Betalning via banköverföring
Vid vissa evenemang och om det är tillräckligt många dagar till evenemangsstart går det bra att betala genom banköverföring. Ange alltid ordernummer vid betalning. Biljetterna skickas efter att vi mottagit din betalning. Alla köp genom banköverföring är bindande. Vid bekräftande av köp ingås ett avtal mellan Biljett24 och kunden. Biljett24 äger rätt att makulera beställningar som inte betalts inom tre vardagar efter beställning.

5. Leverans 

5.1 Posten REK försäkrad brevförsändelse
Leverans sker med rekommenderat brev (REK) om inget annat anges. Samtliga försändelser är försäkrade och utlämnas enbart mot uppvisande av legitimation. Normalt är biljetterna framme hos kunden inom 1-2 veckor efter beställning. Till evenemang som ligger långt fram i tiden kan leveransen dock dröja ytterligare, Biljett24 ansvarar för att alla biljetter levereras i god tid före evenemanget. Är det mindre än 72 timmar kvar till evenemanget vid beställning reserverar sig Biljett24 för att kunna utföra leverans på annat sätt för att säkerställa att kunden erhåller sina biljetter säkert och i tid. Kostnad för leverans med posten är 89 kronor.

5.2 Leverans med FedEx / EMS
För brådskande beställningar där kund är bosatt utom Sveriges gränser har vi möjlighet att erbjuda expressleverans med FedEx 1-day Express eller EMS International 2-day Express. Pris varierar beroende på destination och specificeras i samband med köp.

5.3 Hämtning av biljetter
Vid samtliga beställningar går det bra att hämta biljetter på vårt kontor i Göteborg. Kontoret ligger på Skånegatan 29, 100 meter från Scandinavium, över vägen mitt emot Svenska mässan. Vänligen boka tid innan upphämtning så vi har dina biljetter redo. Vid flera större evenemang har vi personal på plats som levererar biljetter personligen i anslutning till arenan. Vänligen notera att det inte går att hämta biljetter köpta av Biljett24 i arrangörens ordinarie biljettkassor. Biljett24 kräver alltid uppvisande av giltig identitetshandling vid utlämning av biljetter.

5.4 Leverans Premier League och Champions League
På grund av att de flesta biljetter inte trycks upp förrän ett par veckor före match levereras samtliga biljetter till Premier League och Champions League direkt till ditt hotell. Vänligen ange hotell i meddelanderutan vid beställning eller maila oss hotelluppgifter när du bokat ditt hotell. Biljetterna levereras senast klockan 19.00 dagen före match.

 


Nyligen visat

Inget visat